EuroBlech Murrelektronik

O přežití při kolizi může rozhodovat i kvalita opravy

Léto patří tradičně k obdobím, kdy s rostoucím provozem na silnicích stoupá i riziko havárií. A pokud už máte tu smůlu, že jejím účastníkem je i vaše vozidlo, a štěstí, že se „skoro nic nestalo“ pokud dojde k poškození vozu, raději nešetřete na následné opravě. Kvalitně provedená oprava auta totiž může nejen snížit náklady na další servis, ale třeba i zachránit život.

 

Německý Institutu pro motorová vozidla (KTI) provedl nezávislé testy, které ukázaly zajímavé, a především zcela zásadní skutečnosti, které si většina lidí, včetně odborníků neuvědomuje, byt je možná tuší. Ty prokázaly, že pouhé nerespektování technologických standardů při opravě vozu může mít za následek i smrt členů posádky havarovaného vozu. Iinstitut podrobil dva vozy značky Volkswagen zkoušce, kdy obě auta dvakrát po sobě prošla bočními nárazovými testy odpovídajícími metodice uznávaných nárazových testů Euro NCAP. Hlavní síla nárazu mířila především na středový sloupek B.
Výsledek? Na první pohled dva shodně z boku nabourané automobily Volkswagen Passat Variant. Jenže realita ukrytá pod lakem je jiná. Přesvědčivě, byt možná poněkud drasticky dokumentuje, jak velký vliv má na celkovou bezpečnost automobilu respektování výrobcem vozu definovaných servisních postupů, které prošly nezávislým testem iniciovaným německým Institutem pro motorová vozidla.
Dva páry crashtestů byly vždy shodné, jiná však byla technologie opravy aut po první sérii nárazů. Jeden vůz byl totiž opraven přesně podle aktuálních standardů výrobce pro daný model, druhý Passat Variant byl opraven podle starší technologie. Na první pohled nebyly rozdíly ve výsledku opravy obou vozů zřejmé. V plné síle se ukázaly až po provedení druhého kola nárazů.

Když dva dělají totéž
Zatímco Passat opravený podle současných standardů i po druhém nárazu dokázal posádku ochránit prakticky stejně, jako po nárazu prvním, za což vděčil např. kompletně vyměněnému bočnímu B sloupku, v případě druhého auta tomu tak nebylo. Starší technologie svařování a užití neaktuálních pracovních postupů způsobily, že došlo k výrazně větší deformaci bočního sloupku, který prošel do interiéru vozidla o několik cm hlouběji, svar (nedostatečně provařený kvůli starší technologii) povolil a rám karoserie se zbortil. Celá část boční karoserie se oproti správným postupem opravenému vozu navíc posunula (až o 6 cm!) směrem do interiéru, tedy blíže ke spolujezdci. Ani to by však nemuselo být ještě kritické. Horší je ovšem další faktor, způsobený nevyhovujícím procesem opravy. Senzory zajištující aktivaci airabgů kvůli špatným parametrům daným problémovými konstrukčními zásahy nevyhodnotily v nekorektně opraveném vozidle náraz (v tomto případě odpovídající boční kolizi v rychlosti 50 km/h) správně, což mělo za následek nesprávnou funkci bočních airbagů a zcela nefunkční aktivaci airbagu hlavového. Což znamená fatální následky pro osádku, která bynásledný střet těla s prvky karoserie neměla šanci přežít.
„U nesprávně opraveného vozu se jedná o tak zásadní nedostatky v pasivní bezpečnosti, že by s největší pravděpodobností zapříčinily smrt pasažéra na místě spolujezdce. Použití nejen originálních dílů, ale také správné a k danému vozu aktuální technologie opravy by tak mělo být pro majitele aut samozřejmostí,“ říká Jan Špinar, vedoucí divize After Sales společnosti Porsche Česká republika.
Moderní vozy nestrpí kompromisy
Zatímco u starších modelů bylo „bastlení“ s pomocí náhradních dílů různé provenience (nemusí jít vždy o originál výrobce, ale přinejmenším jím schválený díl) do jisté míry přípustné, resp. ne vysloveně životu nebezpečné, a (neautorizované) servisy je kvůli úsilí o cenovou láci nezřídka praktikovaly, u moderních vozů nejnovějších generací už je situace zásaadně odlišná. U těchto vozidel je uplatněna řada pokročilých konstrukčních prvků, jako jsopu např, kompozitní materiály či vysokopevnostní oceli. Ty však fungují stoprocentně jak mají jen v případě, že nedojde k narušení jejich struktury – k čemuž však vždy při havárii či opravě neprováděné výhradně podle výrobcem přesně stanovených postupů dochází. Tím pozbývají svých dosavadních parametrů a nelze garantovat jejich správnou funkci a životnost.
Závěry vyplývající ze zmíněných nárazových testů KTI hovoří jednoznačně: Nejnovější materiály vyžadují také moderní servisní postupy a i navenek zdánlivě kvalitní oprava nemusí zajistit bezpečí posádky vozu. Neodborná oprava má negativní vliv na tuhost a deformační chování karoserie a funkčnost prvků aktivní/pasivní bezpečnosti, což přímo ovlivňuje bezpečnost cestujících ve vozidle
Kromě toho se neodborně či nesprávně provedená oprava promítá i do jednání s pojištovnou, které v případě, že její specialisté takovouto skutečnost zjistí, sebou nese problémy a komplikuje náklady na opravu i náklady při vyplácení pojistného plnění na škodách na zdraví a majetku. O záruce na práci či garanci na lak a prorezivění, které jsou na odborně provedené opravy se schválenými náhradními díly samozřejmostí, nemluvě.


 
Publikováno: 3. 9. 2013 | Počet zobrazení: 1279 článek mě zaujal 222
Zaujal Vás tento článek?
Ano